Winterklaar

Langzamerhand wordt het al echt kouder en de tijd om jouw motor winterklaar te maken nadert steeds sneller. Wij van BeMotors willen je graag wat tips geven om je motorfiets goed de koude winter maanden door te laten komen.

  1. Voorkom een dode Accu in het voorjaar; Wanneer de motor aan de kant geschoven wordt kun je het beste de accu uit de motor ophalen, of tenminste de accupolen loshalen. Leg de accu vervolgens aan een moderne acculader. Een moderne acculader (als de Optimate 3&4) houden de accu van de motor in goede conditie tijdens de winter, doordat deze acculader de accu constant ontlaadt en weer oplaadt.
  2. Laat je Olie & Oliefilter vervangen; Oude olie is in de loop van tijd vervuild met vocht, verbrandingsresten en zuren. Deze kunnen jouw motorblok van binnen aantasten. Vervang daarom de olie en het oliefilter. Rijdt vervolgens een klein blokje om, dit zorgt ervoor dat de olie goed wordt rond gepompt. Zo voorkom je o.a. corrosie. Gebruik eventueel voordat je de olie ververst een Moto Flush. Cardanolie hoeft doorgaans voor de winter niet ververst te worden.
  3. Maak de Remmen goed schoon; Ook je remmen zijn het jaar door niet schoner geworden. Daarom kun je deze het beste voor de winter goed schoonmaken. Demonteer de remklauwen en verwijder de remblokken. Reinig de remklauw en zuigers nadat je deze iets naar buiten hebt gepompt (indien dit veilig mogelijk is en er genoeg remvloeistof in de reservoir aanwezig is). Reinig de remklauw met remmenreiniger en een zachte te doek of borstel. Na het reinigen de zuigers inspuiten met bijvoorbeeld teflon-spray of siliconen-spray (uiteraard NIET op de remblokken of schijven spuiten!). Voorzicht de remzuiger terug duwen (let op het reservoir niveau). Hierna de remblokken monteren. De achterzijde van de remblokken iets insmeren met koperpasta. Dit voorkomt piepen bij het remmen. Bij het monteren van de klauw ook de bouten een klein beetje insmeren met koperpasta, tegen het vast corroderen. Ververs ook de remvloeistof, niet alleen in het reservoir maar ook goed doorpompen. Wanneer dit alles is gedaan en de klauwen weer goed op hun plekken zitten, denk er dan aan het systeem weer op druk te brengen door een aantal keer te pompen. 
  4. Voorkomen van platte Banden; Ook je banden goed verzorgen tijdens de periode dat de motor niet van zijn plek komt. Het beste middel om te voorkomen dat je banden platte kanten krijgen is het opbokken van de wielen, zodat deze niet op de grond blijven staan. Bokken niet thuis aanwezig? Verhoog dan de bandenspanning met een paar tienden boven de standaard. Mocht je er voor kiezen om de winter door te rijden, overweeg dan winterbanden. Ja!, deze heb je ook voor motoren. Niet vergeten voor de eerste rit in de lente de bandenspanning weer te verlagen tot de geadviseerde bandenspanning.
  5. Wat te doen met Koelvloeistof?; Veelal vergeet men de koelvloeistof van de motor. Maar koelvloeistof mag absoluut niet vergeten worden. Koelvloeistof koelt niet alleen de motor, maar bescherm de inwendige motor tegen corrosie en vorst(antivries). Beschik je over een circuitmotor en is deze gevuld met gedestilleerd water, verwijder deze dan om te voorkomen dat je blok kapot vriest. Het is dus belangrijk om de koelvloeistof tijdig te vervangen.
  6. Roestvorming in de Benzinetank voorkomen; Bezit de motorfiets een stalen tank, zet de motor dan weg met een volle tank. Bij voorkeur met race benzine (102 octaan) of voeg anders een benzinestabilisator toe. In de moderne euro 95 zit namelijk toevoegingen die naar lang stil staan aanslag kunnen veroorzaken in de kraan en carburateur. Een volle tank zorgt ervoor dat minder vocht in de tank zit en minimaliseert de verdamping hiervan. Dit voorkomt roest in de tank. 
  7. De Ketting beschermen tegen roestvorming; Voorkom roest op de ketting en hiermee snelle slijtage van de ketting. Maak de ketting voor de winter grondig schoon met reinigsmiddel en een kwast. Hier zijn speciale kettingreinigers voor anders zou je de o-ringen kunnen beschadigen. Maar ook met diesel is het mogelijk om de ketting schoon te maken. Vet deze vervolgens goed in kettingvet.
  8. Vergeet ook de Voorvork niet; Om de keerringen in de voorvork in goede conditie te behouden is het belangrijk de voorvork eveneens met een doek schoon te maken. Behandel hierna tde keerringen met siliconenspray. In het voorjaar voordat er weer gereden gaat worden wel eerst de voorvork weer schoonmaken i.v.m. vuiligheid die zich aan de siliconen heeft weten te hechten.
  9. Sloten; Om te voorkomen dat de sloten last krijgen van vocht en vorst kun je deze het beste inspuiten met contactspray. 
  10. Zet je motor bij voorkeur altijd binnen. Wanneer dit niet mogelijk is kies dan voor een kwalitatieve ademende Motorhoes voor buiten. Goedkopere motorhoezen kunnen blijven plakken door de weersomstandigheden aan het kuipwerk en de tank. Zet je motor altijd schoon weg in de winter. Dus grondig wassen & netjes poetsen. 

Winterbeurt

Natuurlijk kunt u de winterbeurt van motorfiets ook laten verzorgen door BeMotors. Neem contact met ons op voor alle mogelijkheden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.